1. שאלות מכשילות
בזמן שאתם ממלאים טופס, תתבקשו לענות על שאלה שגורמת לכם להעניק תשובה שאינכם מתכוונים אליה. אם רק מרפרפים על המילים שבה, נראה שהיא שואלת דבר אחד, אך אם מתמקדים בה מבינים שהיא שואלת דבר אחר לגמרי. זה נפוץ בטפסים שבהם אתם נרשמים לשירות מסוים, במיוחד בצורת סדרת תיבות סימונים, כשסימון אחת מבטל הרשמה לשירות פרסומי אחד, ואילו סימון האחרת מאשר את ההרשמה לשירות פרסומי אחר. אחרי שסימנתם תיבה אחת יש סבירות גבוהה שתסמנו גם את השנייה מבלי לקרוא מה שרשום בה, וההפך, לכן זה עובד.
בדוגמה שלמטה מהאתר Currys PC World תוכלו לראות את התבנית האפלה הזו, כשלצד תיבת הסימון הראשונה רשום "אנא אל תשלחו לי פרטים על מוצרים והצעות מאתר Currys.co.uk", ולצד התיבה השנייה רשום: "אנא שלחו לי פרטים על מוצרים והצעות מארגוני צד שלישי שמומלצים על ידי Currys.co.uk".
2. הגנבה לתוך סל הקניות
בשלב מסוים במהלך רכישת מוצר, האתר מגניב פריט נוסף לתוך סל הקניות שלכם, לרוב דרך תיבת סימון שהייתם אמורים ללחוץ עליה בדף הקודם כדי לבטל את האפשרות הזו. דוגמה מצוינת לכך ניתן לראות באתר Godaddy.com, בו ניתן לקנות שמות דומיין לאתרי אינטרנט.
בתמונה שלמטה תוכלו לראות אפשרות לרכוש דומיין עם סיומת com ב-2.99 דולר, ומתחת לאפשרות זו יש אפשרות לרכוש 3 דומיינים נוספים עם סיומות אחרות ב-17 דולר, כשלצדה רשום "קבלו 3 וחסכו 69%" (נשמע כמו עסקה משתלמת).
אם בחרתם באפשרות של רכישת חבילת המבצע, בדף הבא תקבלו הודעה שהוסיפו לכם אבטחה לדומיין בעלות של 7.99 דולר (מבלי לשאול אתכם). ניתן כמובן לבטל את האפשרות, אולם באופן אוטומטי היא נבחרה עבורכם ונראה כאילו שהיא חלק מהחבילה. אך כאן לא מסתיים ה"עוקץ", כי מה שלא מספרים לכם זה שמדובר ב-7.99 דולר על כל דומיין שרכשתם, כלומר כפול 4 – 31.96 דולר.
בסופו של דבר, כשאתם מגיעים לדף האחרון ברכישה, אתם מגלים שחייבו אתכם על 154.31 דולר – הרבה מעבר ל-17 דולר כפי שצוין בדף הראשון. ייתכן שלא שמתם לב אף שהגניבו לכם עוד מוצרים לחבילה גם בדף הנוכחי, למשל הרשמת שמות הדומיין לשנתיים במקום לשנה, כשהמחיר שתואר בדף הראשון היה לשנה. חשוב לציין שהתבנית האפלה הזו נחשבת ללא חוקית במדינות רבות ששייכות לאיחוד האירופי.
ישנה תבנית דומה שנחשבת חוקית וחשוב שתהיו מודעים גם אליה - הוספת "עלות נסתרת" בסוף תהליך הרכישה. בדרך כלל זה יהיה תהליך רכישה ארוך עם מספר עמודים, ועד שתגיעו לסופו כבר תרגישו מותשים, כך שהעלות הנסתרת הזו לא תגרום לכם לוותר על הרכישה. העלות הנסתרת למשל יכולה להיות דמי משלוח שלא צוינו לפני שהגעתם לסוף הרכישה.
3. הפניה לכיוון שגוי
במקרה הזה יציגו בפניכם פרסומת שתראה כמו הכפתור שאתם מחפשים באתר הנוכחי, ומטרתה היא כמובן לגרום לכם ללחוץ עליה. לדוגמה, באתר Softpedia שבו ניתן להוריד שלל סוגים של תוכנות, הופיעו פרסומות עם כפתור שעליו כתוב "הורידו עכשיו" וכיתוב שעליו רשום "התחילו בהורדה". למעשה, הקישור להורדה שהמשתמש חיפש היה למטה בעמוד. התבנית הזו נפוצה מאוד, וכדאי להיזהר ממנה, מכיוון שהיא עלולה לגרום לכם להוריד תוכנות זדוניות למחשב או לסמארטפון שלכם.
דוגמה אחרת לתבנית זו הופיעה בפני משתמשי מערכת ההפעלה ווינדוס בשנת 2016, כשהם התבקשו לשדרג את המערכת לווינדוס 10. בתחילה הבקשות היו "עדינות", ואם סגרתם את חלון הבקשה על ידי לחיצה על סימן ה-X שבקצה העליון של המסך, למעשה אמרתם שאינכם מעוניינים בשדרוג לווינדוס 10.
עם זאת, לאחר זמן מה חברת מיקרוסופט הפכה לתוקפנית יותר בהצעה הזו, וההודעה שקיבלו המשתמשים הפכה את הלחיצה על ה-X לאישור השדרוג, כשלחיצה על כפתור מתחת להודעה היא זו שהייתה מבטלת את השדרוג. גם כאן שמו פיתיון שגרם למשתמשים ללחוץ על כפתור מסוים שיבצע פעולה שאינה רצויה למשתמש.
4. מלכודת יציאה
העיצוב הזה גורם לכך שיהיה לכם קל מאוד להיכנס למצב מסוים, אך קשה לצאת ממנו. בדרך כלל משתמשים בו יחד עם תבנית אפלה אחרת, למשל תבנית השאלה המכשילה מהסעיף הראשון. לדוגמה, באתר רכישת הכרטיסים "Ticketmaster", אנשים שרכשו כרטיס להופעה נתקלו בתיבת סימון שמטרתה לסרב ליצירת מנוי לקבלת מגזין הרולינג סטונז.
הטריק הוא ביציאה מאותה עסקה, כשבסוף הרכישה תוכלו לראות הודעה על כך שעשיתם מנוי בעלות של 12.95 דולר למגזין. אם לא שמתם לב לכך לפני כן וכעת אתם מעוניינים לבטל את המנוי שעשיתם בטעות, עליכם לבצע שלל פעולות שייקשו עליכם: להוריד טופס למחשב, להדפיס אותו, למלא אותו בעט, לשים במעטפה עם בול ולשלוח בדואר לכתובת המצוינת, וכל זה תוך 30 יום.
5. מניעת יכולת להשוות בין מחירים
ייתכן שתיתקלו בתבנית אפלה שכזו כשתנסו לרכוש מוצרי מזון דרך רשתות המזון, כשבה מונעים מכם את היכולת להשוות בין מחירים של מוצרים שונים. עושים את זה בעיקר על ידי הצגת מחירי מוצרים באריזה על פי כמות האריזות, ואילו מחיר מוצרים בתפזורת מוצג על פי ק"ג. כך למעשה אינכם יכולים להשוות בין עלות של X ק"ג תפוחים לבין אריזה עם Y תפוחים ולדעת מה יותר משתלם לכם.
6. צוקרבריות לפרטיות
הכינוי של התבנית האפלה הזו מגיע ממארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, שכן בימיה הראשונים של הרשת החברתית היה מאוד קשה לשלוט בהגדרות הפרטיות של פרופיל המשתמשים באתר, מה שגרם לאנשים לשתף יותר מידע ממה שהיו מעוניינים. היום פייסבוק הפכה את תהליך השליטה בפרטיות לברור וקל יותר, אך בתבנית הזו עדיין נעשה שימוש במקומות אחרים, בעיקר מאחורי הקלעים – אפילו בעולם האמיתי.
למשל, כשאתם מקבלים כרטיס חבר ברשת חנויות מסוימת, באותיות הקטנות של תנאי השימוש אתם לעיתים מאשרים שהרשת תמכור מידע אישי שיש לה עליכם לכל רוכש שמעוניין בכך – מידע כמו הרגלי הרכישה שלכם או הפריטים שאתם קונים . גופים מסוימים שנקראים Data Brokers (מתווכי נתונים) קונים את המידע הזה ומשלבים אותו עם כל דבר שהם יכולים לגלות עליכם ברשת כדי למכור אותו שוב לגופים אחרים. בתיאוריה, זה עלול לגרום לכך שבסופו של דבר יסרבו לאשר לכם קבלת ביטוחים או הלוואות, אם חברות ביטוח ובנקים יעשו שימוש במידע הזה.
7. ביוש
במקרה הזה אתר ינסה לבייש אתכם בזמן שתנסו לסרב לקבל שירות מסוים, מה שעלול לגרום לכם להחליט שדווקא לאשר אותו. זה נפוץ מאוד בעת הרשמה לאתרים שמספקים שירותים כאלה ואחרים, כשמנסים לגרום לכם להצטרף לרשימות תפוצה במייל או לקבל שירות שלא נדרש לכם באמת.
בדוגמה שבתמונה ניתן לראות את ההודעה הזו צצה בעת הרשמה לאתר אמזון, ובה מביישים את המשתמש בזמן שהוא מסרב להירשם לשירות משלוח תוך יום אחד ללא מגבלה, כשעליו ללחוץ על "לא תודה, אינני רוצה משלוח ביום אחד ללא מגבלה".
כתוב תגובה
תוכן התגובה:
שם מלא: